Rezeki...

By Nurul Nabilah Zakaria - 11:25:00 AM


Assalamualaikum.

Alhamdulillah, bumi Hang Tuah sudah basah. Dah lama jugak Melaka tak hujan. Bangun pagi tadi terasa malas. Sekali tengok, hujan kat luar. Alahmdulillah. Hari ni jugak, aku tak kerja. Hari kedua dalam minggu ni aku tak kerja. Impaknya (amboi, dah guna bahasa terlebih expert Cik Nabiela ni), kurang la pendapatan aku untuk minggu ni. Tak mengapa, rezeki berada di mana-mana.

Cakap pasal rezeki, hati aku terusik bila mengenangkan seorang makcik ni. Act, makcik tu kerja sebagai 'Mak Guard' kat kolej aku. Aku selalu panggil dia 'Ibu' dan menganggap dia seperti ibu aku sendiri. Malam tadi jugak aku tak kerja. Bila malam, aku pergi tempat aku bekerja untuk membeli makanan. Tetiba, nampak la  Ibu tengah kerja. Kat situ jugak aku rasa macam khidmat aku dah tak perlukan lagi di situ dan rasa nak kerja kat Cyber Cafe kat belakang rumah sewa aku tu.

Tapi, bila difikirkan balik, mungkin ada hikmahnya boss kedai bagi aku cuti minggu ni. Aku bermonolog, 'rezeki orang semua tak sama. Dan nasib orang semua tak sama.' Benar kan?


"Setiap orang rezekinya tidak sama. Ada yang dapat kerja awal, ada yang dapat jodoh awal, ada yang dapat peluang sambung belajar tinggi, ada yang murah rezeki, sentiasa untung, cukup semua keperluan dan macam lagi yang Allah bagi. Tapi, jangan sombong sebab itu semua hanya pinjaman dan pemilik sebenar Allah. Ingat, kesenangan juga suatu dugaan'



Wassalam.




nota chumel: Esok dah start kelas? Tak nak pergi boleh? Hehehehe.









  • Share:

You Might Also Like

0 00 Budak Chumel