Seperti chef .

By Nurul Nabilah Zakaria - 4:06:00 PM

annyeong haseyo .

hihi. tajuk atas je dah buat aku n korang tergelak besar kan? bila aku jadi chef tak bertauliah ni. haha. sebelum tu, aku nak mintak ampun banyak-2 kat korang sebab dah lame gila ta bukak blog gara-2 final exam. doakan aku agar aku lulus sume subjek. amin....

okay, dalam minggu lepas la kot aku try masak masakan yang buley dikatakan tak digemari ramai (ye la kot). tapi, aku gigih la jugak buat biar nampak sedap. hihi. so, aku kongsi la resepi ni.



bahan-2 :
1 bawang besar
1 bawang putih
3 sudu besar majerin (nak sedap lebihkan sikit je)
mix vegetables (ikot suke korang)
sosej / fish ball / fish cake (ikot suke korang nak letak ape)
nasi yang telah dimasak
garam / maggi ikan bilis shake-2


cara-2 membuat :
1. hiris bawang besar, bawang putih n potong sosej / fish ball / fish cake.
2. cairkan majerin dalam kuali yang sederhana panas.
3. kuali panas, tumiskan bawang besar n bawang putih yang telah dihiris.
4. dapat bau bawang tu, masukkan mix vegetables, sosej / fish cake / fish ball yang telah dipotong dan tunggu sampai ia masak.
5. sudah masak semua bahan tu, masukkan nasi.
6. gaulakan kesume bahan yang telah dimasak n letak garam / maggi ikan bilis
7. pindahkan nasi goreng ni ke dalam magkuk dan siap untuk dihidang!


hehe. confirm la kan korang dah taw sebelum ni. mungkin ade diantara korang yang tak mkn nasi goreng dimasak dengan majerin. tapi, kalau tak rase, aku tak taw la nak cakap ape. rase-2 nak cube, silakanlah. aku cume berkongsi resepi ni je. okay, selamat mencuba.

  • Share:

You Might Also Like

0 00 Budak Chumel